måndag 15 maj 2017

Balans i vardagen

Andra kurstillfället på Aspergercenter handlar om balans i vardagen. Att uppnå en balans mellan aktivitet och vila är något jag kämpar med varenda dag. Ändå får jag ingen ordning på det. Tänker i alla fall ge er tips på hur man kan göra förändringar för att få en bättre balans. 

När man har en AST diagnos , har man ofta problem med att hushålla med energin och vi har en benägenhet att använda upp all energi när den väl kommer. Lyckliga över energitillskottet sätter vi igång med aktiviteter och vi saknar signaler som säger åt oss att stanna upp och vila. Det gör att vi ofta får en energikurva med höga toppar och djupa dalar av utmattning. Vi behöver lära oss att kapa topparna, begränsa sysslor medan vi utför dom. Svårt. Min ADHD gör saken ännu mer komplicerad då jag har otroligt svårt att begränsa aktivitetsnivån och går all in i det jag sysslar med.

Men om vi ska försöka ändra på förutsättningarna, för att uppnå en mer balanserad vardag så börja med att kartlägga din dag. Hur stor del är arbete/sysselsättning och hur stor del är fritid. Om du vill skapa en förändring och frigöra tid för en ny aktivitet på fritiden kan du använda följande mall.

Mål: Jag vill börja jogga.

Arbete/sysslor. Det man gör.
Förenkla. Uteslut. Dela upp. En annan ordning.

  • Avsätt tid till träning
  • Gör ett schema
  • Tänk nytt- träna på morgonen ? 
  • Skapa delmål 

Din förmåga.Egen motivation.
Kunskap om autism. Självkännedom. Energi

  • Vad tycker jag är roligt ? Träna ensam eller med någon?
  • Börja jogga
  • Lägg inte ribban för högt
  • Ha en plan B om du saknar energi- ta en promenad istället?

Omgivningen.Fysisk miljö. Människor. Hjälpmedel
Be om hjälp. Ordning o reda. Boendestöd


  • Ha alltid en färdig packad väska med träningskläder på en bestämd plats
  • Skaffa en tränings app 
  • Träna tillsammans med någon
Detta var ett förslag hur man kan göra för att konkret frigöra tid och genomföra en ny aktivitet. Förslaget var en vilja att börja jogga, men du kan placera alla möjliga saker du vill förändra i modellen.

 Lycka till! 

måndag 8 maj 2017

Sömn

Jag deltar i en kurs på Aspergercenters vuxenteam som handlar om energi. Att lära sig hushålla med sin energi och lära känna sig själv. För att kunna göra aktiva val istället för att lägga energi på fel saker, sysslor eller personer.

 Första ämnet är sömn och jag tänkte dela med mig av några råd som jag tog till mig under kurstillfället.  För att lättare komma framtill vad jag som person kan ändra på så  lär vi oss att dela upp problemområden i tre olika delar: Aktiviteter / sysslor. Din förmåga. Omgivningen.

Sömnen kan förbättras genom att använda sig av eller ändra saker i följande områden:
Aktiviteter och sysslor. Det man gör.

  • Undvik koffein och sötsaker på kvällen
  • Gå och sov samma tid
  • Gå upp samma tid
  • Prata inte om jobbiga / stressande saker
  • Ha endast sömn och sex i sängen
  • Lås tankarna vid en egen berättelse

Din förmåga. Egen motivation.


  • Skriv en lista med fördelarna av att sova tillräckligt


Omgivningen; Fysisk miljö, Människor, Hjälpmedel


  • Skaffa svala sängkläder, i lyocell
  • Få ett kedjetäcke alt. bolltäcke utskrivet
  • Skaffa ett gult filter till din IPad eller annan bildskärm
  • Svalt och mörkt i sovrummet 
  • Skaffa en sömnapp
  • Använda Philips Wake -Up light

För mig personligen har jag börjat gå upp vid samma tid varje morgon. Jag har dammat av min Philips Wake -Up light och vaknar nu till ett långsamt stigande ljus samt fågelkvitter. Jag är helt slut varje morgon men har efter en timme funnit energin igen. Resultatet är en betydligt mer aktiv förmiddag. För mig har allt fokus legat på kvällsrutinen och det var en ny kunskap att det viktigaste är att vakna samma tid. Oavsett när du gick och la dig. 

Jag hoppas att du fått något råd som kan hjälpa dig till en bättre sömn och i och med det mer energi under dagen. 

tisdag 5 juli 2016

Gräset är grönare på min sida av staketet

Oj, vad länge sedan jag skrev här. Dryga året sedan ... Ungefär samtidigt som jag började med Elvanse som ADHD medicin. Jag är mycket mer rörlig och driven nu men har samtidigt förmågan att fokusera. På gott och ont....

Hemma hos mig har min man och jag olika,  outtalade sysslor som vi gör vid behov. Han klipper gräset. För tio år sedan skulle jag överraska honom med ett nyklippt gräs, vilket slutade i att jag lyckades förstöra gräsklipparen som fastnade i gungställningen. Hmm, efter det har han klippt gräset. Nu, när han utvecklat gräsallergi har jag fått förtroende att ta hand om gräset och dess klippning, vilket jag gör utmärkt. Men, det slutar inte där utan som den Aspie jag är ser jag inte gräset för allt ogräs som vår gräsmatta består av. Jag ser varje grässtrå och alla små microkosmos denna plätt består av. Detta måste åtgärdas ! Vi kan ju inte ha en halvdan gräsmatta om jag är ansvarig . Går 'Al In' , söker upp alla olika ogräs sorter, lusläser engelska trädgårds tidningar om hur den perfekta gräsmattan skapas. Sedan rensar jag, i timtal trots att kroppen säger ifrån. Sinnet, där i mot mår super bra. Tankarna kan vandra fritt och jag finner harmoni i att sitta och följa varje ogräs från stjälk till rot.

Detta är jag. Inga halvmesyrer här inte. Total fokus på ordning i gräsmattans djungel . Vårt gräs är inte bara grönt utan består snart enbart av grässtrån.



fredag 24 april 2015

Vart slutar medicinen och vart börjar JAG?


Har helt klart en förtroende kris gällande mina mediciner. Jag som gått och blivit en piller liberal som talar gott om och förespråkar intaget av diverse ämnen för att få hjärnan och känslolivet att fungera.

Men, och nu kommer det stora MEN tänk om nedicinerna lurar dig och din kropp till att fokusera, vara uthållig och pigg utan att din själ eller kropp egentligen är DÄR ännu. Inte har den kapacitet som behövs för att bejaka livet i all dess prakt och glädje som det kan ge. Att allt bara är en illusion av kraft som försvinner och resulterar i utmattning den dag man inte tar medicinen????..

Idag har jag skrivit ett flummigt inlägg, men det är precis dessa saker jag fruktar.
Tills dess njuter jag av våren och jag hoppas att du gör det också . 
Må väl /C 



onsdag 15 april 2015

Båda fötterna i marken

Nu har jag landat, i TV soffan tittandes på diverse riktigt dålig underhållning. Sånt som inte engagerar, rycker tag i en eller ens får en att lyssna på vad som egentligen sägs.

Det känns skönt att kunna slappa och inte springa runt som en energisk arbetsmyra hela dagarna. Jag har en stegräknare och dom senaste veckorna har jag gått runt 20 000 steg / dag . Det är mycket även om hundpromenaderna är med. Jag är vanligtvis ingen soffpotatis. 

Imorgon ska jag till min sjuksköterska och troligtvis kommer jag att prova den alternativa ADHD medicinen Elvanse. Men idag är allt lugnt och jag trivs med det.