måndag 8 april 2013

Boendestöd vid Aspergerssyndrom

Sedan ett år tillbaka har jag Boendestöd via LSS, diagnosen Aspergerssyndrom ger mig den rättigheten.

    Vad gör då en boendestödjare?
    Behovet till stöd och hjälp kan skilja sig mycket åt, för oss högfungerande Aspies. Det var just det, högfungerande med egna strategier och samtidigt väldigt svårt för dom tillsynes mest banala saker. 
    Tänkte nämna några av dom saker jag får hjälp med av min boendestödjare:

  • Byta strategi eller idé - Min ängel till boendestödjare kan t.ex. visa mig hur jag kan få plats med fler saker i en garderob genom att flytta på en hylla. Jag har svårt att tänka på ett nytt sätt när min idé inte funkar. Utan pressar då bara lite hårdare på alla saker som ska få plats.
  • Hjälpa mig att hitta- Hon följer också med när jag handlar, hjälper mig att hålla mig till inköpslistan och hitta dom saker jag letar efter. Om en vara bytt förpackning har jag svårt att hitta den. Hon ser och förklarar prissättning så att jag kan göra medvetna ekonomiska val. 
  • Bibehålla strukturen- Att göra mitt veckoschema, vecko matsedel och ordning i hemmet hjälper hon mig med. Min ADHD kan ibland få med mig på lite oplanerade äventyr som tar mycket energi. Min Aspiehet vill gärna ha samma rutiner varje dag, så dessa två diagnoser skiljer sig rejält åt. Hon för mig tillbaka på spåret då jag skenat iväg. 
  • Följa med till viktiga möten- Hon finns med när jag ska till doktorn och andra möten då jag annars kan feltolka. Det hände flertalet gånger,innan mina diagnoser fastställdes att jag gick hem från doktorn och hade missuppfattat vad som sagts. Kanske hade jag övertolkat eller hakat upp mig på något ord eller formulering. Min man fick sedan ringa upp och fråga doktorn om jag verkligen är döende i cancer, riskerar missfall eller har drabbats av något annat farligt. 




Att lyckas att guida mig genom dessa uppgifter måste göras med finkänslighet, då jag är en självständig och stark kvinna. Hon gör det så bra- all kärlek till henne! Det är svårt att stödja någon som jag, som är så briljant i dom flesta lägen och ofungerande i andra. 

Det är viktigt att man trivs med sin boendestödjare. För oss tog det en stund att förstå varandra. Hon har en konstig humor och skrattar åt det mesta, är disträ, vimsig och lite tafatt. Men när det gäller, och jag behöver stöd då finns hon där med en förklaring av verkligheten som ni ser den. Ni NTV:are ;)

2 kommentarer:

  1. Underbart att du har en boendestödjare som fungerar så bra med dig! Det är inte alltid det är så... (säger jag ur yrkeserfarenhet) Jag tycker om att läsa om hur du konkret hanterar saker och vilka problem som kan uppstå i vardagen. Det hjälper mig att förstå min Rapunzel bättre och det blir många "AHA-upplevelser" när jag känner igen hennes sätt att tolka världen på i dina berättelser. Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack själv! När jag skriver i bloggen blir det tydligt för mig vad som händer och jag ´städar´på så sätt i mitt hjärnkontor. Tack för fin feedback!

    SvaraRadera

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!