söndag 18 augusti 2013

Citat från en själsvän


Delar här en Facebook status från en av mina blivande själsvänner. En person som liksom jag fått diagnoserna Aspergerssyndrom och ADHD. 


Hej alla mina tråkiga normala vänner 


I juni blev min utredning om neurologiska funktionshinder klar. Jag har alltid vetat att jag är annorlunda otroligt speedad ibland impulsiv mm. ADHD har jag misstänkt ett tag och där blev det fullpott Bingo. Men att jag skulle vara en klockren kvinnlig Asbergare hade jag ingen aning om. Har under sommaren läst och tagit reda på hur min hjärna fungerar, det har inte varit lätt  Tack vare min överbegåvning så har jag från barnsben lärt mig hur jag skall vara i sociala sammanhang. Jag har taskig automatisering alltså det ni gör automatiskt det måste jag hela tiden tänka på. Det gäller allt från plocka disk till att duscha. 
Jag har lärt mig att skanna av alla människor jag möter för att pejla in hur deras mimik ser ut, deras humör, och hur de mår. Därför har jag väldigt bra antenner för känslor.
Som ung var jag väldigt naiv. Visste aldrig vad som var inne eller vad jag själv gillade eller inte gillade, härmade eller frågade alltid vad som var bra. Läste massor med böcker om matlagning, barnuppfostran mm. Har klarat mitt liv jävligt bra. Men nu är jag trött, så trött, orkar ingenting. Men hjärnan har ju fått jobbat 150 % mer än vad den egentligen orkar.
Försöker hitta mig själv i ett hjärnkaos, vem är jag egentligen vad gillar jag egentligen. Har levt hela livet med en påse över huvudet med en mask målad på, en mask som jag trodde var jag. Det är väldigt intressant att titta under påsen. Har fått förmånen att vara sjukskriven hela sommaren för utmattningsdepression och rygg/nack problem. Det har varit en härlig sommar men omtumlande. Älskar alla nära och kära



Tack för att jag fick dela denna status . Känner igen mig i så mycket trots att vi inte har ett dugg gemensamt än dessa diagnoser. Tack vännen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!